تنفس و سرفه ی بیماران مبتلا به COVID-19 آئروسل های بسیاری را در هوا انتشار می دهد

30 ژوئیه 2020 - طبق یک مطالعه منتشر شده در 27 ژوئیه در JAMA Network Open، هنگامی که یک فرد COVID-19 مثبت، با بار ویروسی بالا، تنفس یا سرفه می کند، ممکن است منجر به پخش شدن هزاران تا میلیون ها نسخه ی ویروسی در هر متر مکعب هوای محیط اطرافش شود.
تهویه و فرآیند تشکیل میکروقطرات بر تعداد قطرات رها شده از افراد شبیه سازی شده، تأثیر می گذارد. نتایج حاکی از آن است که اگر افرادی مانند پزشکان خانواده، دندانپزشکان و بهداشت کاران دهان و دندان که از نزدیک با بیماران کار می کنند، بیش از چند دقیقه در یک اتاق کوچک در کنار یک شخص COVID-19 مثبت و با بار ویروسی بالا قرار گیرند، در معرض خطر ابتلا به این عفونت خواهند بود.
پرفسور Michael Riediker، و پرفسور Dai-Hua Tsai ، از مرکز بهداشت شغلی و بهداشت محیط در Winterthur، سوئیس، نوشتند: قرار گرفتن در یک محیط مشترک کاری با فضای کوچک بهمراه یک شخصCOVID-19  مثبت بدون علامت، اصلا توصیه نمی شود.
نسخه های ویروسی پراکنده شده در هوا
نویسندگان این مقاله اظهار داشتند: هنگامی که فردی سرفه می کند، هزاران میکروقطره در سایز 6/0 تا 15 میکرومتر، در هر سانتیمتر مکعب از هوا آزاد می شود و غلظت قطرات با سرعت سرفه افزایش می یابد.
همچنین، تنفس معمولی منجر به تولید میكروقطراتی می شود كه وقتی به داخل برونشیولهای تنفسی استنشاق می گردند، منفجر شده و به صورت یک لایه ی نازک در می آیند و در هنگام بازدم تبدیل به قطراتی می شوند که با هوای بازدم به فضای بیرون منتشر می شوند. علاوه بر این، احتمالاً بخش قابل توجهی از ذرات تا ساعت ها پس از سرفه و تنفس در هوا باقی می مانند. از آنجایی که گزارش شده است افراد مبتلا به COVID-19 بدون علامت یا با علایم خفیف، به طور مکرر ویروس را منتقل می کنند، محققان در صدد ارزیابی تعداد قطرات پخش شده از بیماران COVID-19 در اتاقهای کوچک و با تهویه ی ضعیف بودند.
پرفسور Riediker، و پرفسور Tsai، برای محاسبه بار ویروسی در میکروقطرات انتشار یافته از بازدم افراد مبتلا به کووید، در هنگام تنفس طبیعی و سرفه ، از داده های جمع آوری شده در کارآزمایی های بالینی پیشین استفاده کردند. توزیع اندازه ی ذرات حاصله، تخمین اولیه ای از غلظت نسخه های ویروسی منتشر شده در هنگام تنفس منظم یا سرفه از فرد شبیه سازی شده را ارائه داد. این عامل انتشار ویروسی سپس وارد یک مدل ریاضی شد تا شرایط را در یک اتاق بسته با سرعت تبادل هوای مختلف تهویه شبیه سازی کند. به گفته ی محققان، اندازه اتاق انتخابی، مشابه اتاقی با حضور دو یا سه نفر یا اتاق معاینه بود.
ریسک بالا
در اتاقی که شخصی مرتباً سرفه می کند، غلظت تخمین زده شده زیاد بود، با حداکثر 7.44 میلیون نسخه ی ویروسی در مترمکعب از فردی که یک فرد بسیار منتشر کننده، محسوب می شود. محققان دریافتند که تنفس منظم یک فرد بسیار منتشر کننده(high emitter)، منجر به غلظت کمتری از نسخه های ویروسی تا حداکثر 1248 نسخه در هر متر مربع در اتاق می شود.
بنابراین، افرادی که دارای بارهای ویروسی بسیار بالایی هستند، در محیطهای بسته با تهویه ی نامناسب و ضعیف، خطر انتقال عفونت بالایی را سبب می شوند. به گفته ی پرفسور Riediker و Tsai ، این مسئله نشان می دهد كه در صورت احتمال وجود اشخاص کووید مثبت بدون علامت یا با علایم خفیف در یك اتاق كوچك، به ویژه برای دوره های طولانی مدت، به حفاظت تنفسی بسیار قوی نیاز است.
این مطالعه دارای محدودیت های بسیاری بود، از جمله این واقعیت که میزان ویروس تخمین زده شده به تعداد نسخه های ویروس تولید شده توسط یک فرد مثبت COVID-19 وابسته است. محققان خاطرنشان كردند كه آنها از داده های خلط و سواب چند مطالعه که مورد داروی قرار گرفته بود، استفاده كرده اند و فرض كرده اند كه این اطلاعات تقریباً معادل بار ویروس در برونشیول های تنفسی است.
محتاط باشید
با وجود این، در صورت عدم وجود آزمایشی سریع برای تشخیص افراد بدون COVID-19 و افراد آلوده اما بدون علامت، نباید محل کار افراد با سایرین مشترک باشد. متخصصان بهداشت و درمان باید در هنگام حضور در اتاقی که سایر افراد نیز در آن حضور دارند، به ویژه افرادی که سرفه می کنند، از بهترین محافظت تنفسی از جمله محافظ چشم استفاده کنند. نویسندگان نوشتند: کلیه بیماران، از جمله بیمارانی که علامت ندارند، باید از ماسک جراحی مناسبی برای کاهش آئروسل استفاده کنند.
آنها نوشتند: مدل سازی ریاضی ما نشان می دهد كه بار ویروسی موجود در هوا می تواند در اتاقهای كوچك و با تهویه ضعیف به غلظت های بحرانی برسد، به ویژه هنگامی كه فرد یك ابر ناقل یا superspreader باشد، به این معنا كه تعداد زیادی از میكروقطرات حاوی بار ویروسی بالا را انتشار دهد.
منبع:
https://www.drbicuspid.com/index.aspx?sec=sup&sub=infctl&pag=dis&ItemID=326930